Iemand typt een post op LinkedIn op zijn telefoon

Je studie is af en nu is het tijd om op zoek te gaan naar een baan. Hiervoor kun je natuurlijk op vacaturesites als Indeed of Adzuna gaan kijken en op vacatures solliciteren die jou aanspreken. Maar je kunt het ook wat dichterbij zoeken. Dit doe je door zelf actie te ondernemen en jouw netwerk te laten weten dat je een baan zoekt. Als jouw netwerk dat namelijk weet, kun je misschien wel via kennissen (of weer kennissen van hen) aan een baan komen. Het grote voordeel daarvan is dat ze weten wie ze in huis halen. Daardoor heb je een voordeel op je concurrentie.

Door een creatieve post op LinkedIn te plaatsen, zorg je er niet alleen voor dat je netwerk op de hoogte is dat je een baan zoekt, maar komt je bericht ook naar voren bij recruiters en bij bedrijven die op zoek zijn naar personeel. Hoe je je bericht op zo’n manier opstelt dat je ook bij hen opvalt, beschrijf ik hieronder. Zo vind jij misschien wel je droombaan via LinkedIn.

Sowieso is het een heel goed idee om een profiel aan te maken op LinkedIn als je dat nog niet gedaan hebt. Via LinkedIn onderhoud je contact met je netwerk, kunnen eventuele recruiters je werkervaring en opleidingen vinden en je benaderen voor een baan en blijf je op de hoogte van relevante ontwikkelingen in je vakgebied.

Stap 1: Zoektermen of hashtags gebruiken

Net als op als Indeed of Adzuna, is er ook op LinkedIn een zoekbalk waarin je zoekopdrachten kunt invullen. Dit betekent dus dat het ook hier weer belangrijk is om zoektermen te gebruiken. Ik schreef al eerder een artikel over het gebruik van zoektermen op vacaturesites, maar voor LinkedIn geldt eigenlijk hetzelfde. Het enige verschil is dat je dit keer zelf het bericht schrijft dat andere mensen zoeken. Jij moet dus zoektermen in jouw creatieve post op LinkedIn gebruiken, zodat andere mensen die de zoekbalk gebruiken jouw bericht tegenkomen.

 

Zoektermen gebruiken in de eerste regel

Voorbeeld: Je zoekt een baan in de online marketing. In dat geval is het belangrijk dat het in je bericht meteen duidelijk wordt dat je een baan zoekt en dat je graag in de online marketing wil werken. Je begint dus bovenaan je bericht sowieso met ‘baan gezocht’. Het is daarbij dus wel handig als je aangeeft wat voor baan je zoekt. Je kunt nu twee dingen doen. Of je geeft het vakgebied aan waarin je wil werken, of je kiest voor de functietitel. Dan wordt het ofwel ‘baan gezocht in de online marketing’, ofwel ‘baan gezocht als online marketeer’. Welke van de twee beter is, is lastig te zeggen, maar je zou bijvoorbeeld zelf de LinkedIn-zoekbalk eens kunnen gebruiken om te kijken hoe andere mensen dit aanpakken.

Zo’n eerste zin waarin je aangeeft dat je een baan zoekt, is sowieso niet alleen handig voor de zoekbalk van LinkedIn. Ook voor je netwerk is het handig als je in de eerste zin aangeeft waar je bericht over gaat. Als je namelijk door je tijdlijn scrollt, zie je altijd alleen de eerste twee regels van ieder bericht. In de eerste regels moet je dus meteen de interesse wekken, zodat mensen in je netwerk je bericht ook openen.

 

Zoektermen gebruiken in de hashtags

Naast het gebruiken van zoektermen als eerste regel van je LinkedIn-post, is er op LinkedIn ook de mogelijkheid om hashtags te gebruiken. Deze hashtags zijn de perfecte mogelijkheid om zoektermen in te gebruiken. Als we het bovenstaande voorbeeld weer gebruiken, zou je bijvoorbeeld #baangezocht, #onlinemarketing en #onlinemarketeer. Volgens het LinkedIn-algoritme is het het beste om tussen de drie en vijf hashtags te gebruiken.

 

Zoektermen laten terugkomen in de rest van je bericht

Naast het gebruik van zoektermen in de eerste regel van je bericht en in de hashtags, zou je ook in je post zelf nog meer zoektermen kunnen laten voorkomen. Zo kun je in dit geval bijvoorbeeld online marketing vaardigheden die je bezit opnoemen. Ook kun je de opleiding noemen die je net afgerond hebt. Op die manier zorg je dat je creatieve post op LinkedIn ook gevonden wordt als iemand op een van die termen zoekt.

 

Stap 2: Vermijd clichés

Nu je de eerste zin en de hashtags van je LinkedIn-post bepaald hebt, is het tijd om het bericht zelf te schrijven. Nu lijkt het misschien aantrekkelijk om berichten van andere mensen die je hebt gezien een beetje na te doen. Toch zou ik je adviseren om dit niet te doen. Niet alleen val je veel minder op als je hetzelfde schrijft als iedereen, maar met deze zogenaamde clichés breng je ook veel minder je persoonlijkheid naar voren. En wat wil je laten zien als je op zoek bent naar een baan? Juist ja, je persoonlijkheid. Probeer dus origineel te zijn en schrijf wat je echt denkt en vindt, niet wat je denkt dat iemand anders misschien wel zou willen horen.

 

Stap 3: Schrijf duidelijk op wie je bent, wat je doet, wat je zoekt en waar je dat zoekt

Om zo’n originele en creatieve post op LinkedIn zonder clichés te schrijven, is het belangrijk om duidelijk te zijn. Wijd niet uit over honderden dingen in je post, want dat leidt de aandacht af van wat echt belangrijk is. Mensen op social media scrollen snel weer door, dus blijf bij je punt en houd je bericht zo kort mogelijk. Wat er belangrijk is om wel te vermelden? Wie je bent, wat je doet, wat je zoekt en waar je dat zoekt. Omschrijf dus kort je persoonlijkheid, welke opleiding je hebt gedaan en wat je daarin hebt geleerd, wat je relevante werkervaring is, wat voor baan je nu zou willen doen en in welke omgeving je een baan zoekt. Dit zijn de belangrijkste punten die je potentiële nieuwe werkgever zou willen weten.

 

Stap 4: Laat weten hoe mensen contact met je kunnen opnemen

De laatste zin is misschien wel net zo belangrijk als de eerste zin. Hierin moet je er namelijk voor zorgen dat ze actie gaan ondernemen. Je wil dat mensen hun contacten taggen in het bericht, en je wil dat ze het liken of delen. Wat je zeker wil, is dat mogelijke werkgevers contact met je opnemen. Dan moeten ze natuurlijk wel weten hoe ze contact met je kunnen opnemen. Mogen ze je een privébericht sturen, of wil je liever een mailtje of een belletje ontvangen? Maak heel duidelijk aan het einde van je bericht wat je verwachtingen zijn.

 

Stap 5: Voeg je cv toe als bijlage aan de post

Je kunt in je post heel ver uitweiden over je relevante werkervaring en opleidingen, maar je kunt het ook kort houden en verwijzen naar je cv. LinkedIn biedt de mogelijkheid om bijlages aan je post toe te voegen, dus hier zou je je cv kunnen zetten. Wat echter nog beter is, is om je cv als afbeelding aan de post toe te voegen. Afbeeldingen zie je namelijk direct, zonder dat je er eerst op hoeft te klikken. Dit betekent dat potentiële werkgevers direct je cv zien en hopelijk geïnteresseerd raken.

Voor je creatieve post op LinkedIn is het wel een goed idee om je cv zo kort en beeldend mogelijk te maken. Het beste is om maar 1 foto toe te voegen, omdat deze dan heel groot onder de post verschijnt. Je zou dus een aparte ingekorte versie van je cv voor LinkedIn kunnen maken. Met de gratis versie van Canva maak je heel makkelijk een persoonlijk cv. Daarbij biedt Canva je ook de mogelijkheid om je cv als afbeelding op te slaan.

 

Stap 6: Vraag je vrienden en familie om je bericht te liken of te delen

Als je post af is en je hem online gezet hebt, is het tijd dat de wereld je post gaat zien. Natuurlijk is het fijn als iedereen in jouw netwerk de post leest en eens bedenkt of ze nog iemand kennen die wellicht iets voor jou kan betekenen. Maar, het is nog beter als ze je post ook liken of delen. In dat geval zien namelijk niet alleen zij het, maar ook de mensen in hun netwerk. En hoe meer mensen jouw post zien, hoe groter de kans dat iemand je post ziet die ook daadwerkelijk nieuw personeel nodig heeft.

Daarbij werkt het LinkedIn-algoritme zo dat wanneer je post in de eerste 90 minuten veel likes, reacties of shares krijgt, dat het dan ook hoger in mensen hun tijdlijn te vinden zal zijn en ook hoger in de zoekresultaten van de LinkedIn-zoekbalk verschijnt. Het is dus zeker de moeite waard om aan familie en vrienden te vragen of ze je post willen liken of delen.

 

Voorbeeld van een creatieve post op LinkedIn

Nu ben je waarschijnlijk benieuwd hoe zo’n post er dan uit zou komen te zien. Daarom heb ik met de gegevens van het al eerder gebruikte voorbeeld een voorbeeldpost gemaakt.

 

BAAN GEZOCHT ALS ONLINE MARKETEER

Afgelopen zomer ben ik afgestudeerd voor mijn hbo Commerciële Economie met de afstudeerrichting online marketing. Tijdens deze studie heb ik veel geleerd over SEO, SEA, social media advertising en WordPress. Ik ben een spontane, hardwerkende en enthousiaste vrouw die heel veel zin heeft om te beginnen met werken.

Ik zoek een baan als online marketeer in de omgeving van Rotterdam. Het lijkt me leuk als ik bij mijn nieuwe baan veel kan leren en dat er een informele sfeer hangt. Mijn voorkeur gaat uit naar werken bij een scale-up.

Ben of ken jij iemand die mij aan mijn droombaan kan helpen? Neem dan zeker contact met me op via een privébericht!

#baangezocht #onlinemarketing #onlinemarketeer

 

Heb jij nog meer tips voor het schrijven van een creatieve post op LinkedIn?

Deze post bevat affiliate links.