Net afgestudeerd en een wereld vol mogelijkheden voor je. Welke richting moet je kiezen? Wat wil je eigenlijk doen? Wat wil je worden?! Er zijn talloze mogelijkheden. Ik herinner me nog goed hoe overweldigend dat gevoel was na mijn afstuderen, ook al is dat voor mij al 7 jaar geleden. Juist omdat alles mogelijk is, krijg je last van keuzestress. Gelukkig bestaat er een platform zoals bijna-afgestudeerd.nl dat je inspireert en je een overzicht geeft van de verschillende keuzemogelijkheden. Vandaag wil ik je graag een handje helpen door te vertellen wat je te wachten staat als je besluit om te starten als zelfstandig ondernemer.

Wanneer ik terugdenk aan mijn afstudeerperiode, ga ik terug naar 2016. Vier jaar eerder had ik gekozen voor de opleiding Communication & Multimedia Design in Groningen, omdat het me simpelweg een leuke studie leek. Dat was het ook, maar het was ook heel breed. Na het afronden van mijn studie wist ik nog steeds niet wat ik wilde worden.

Na verschillende banen in loondienst te hebben gehad, fast forward ik naar het voorjaar van 2023. Wat al jaren kriebelde, stak nu echt de kop op: ik wil voor mezelf beginnen! Ik wil alles zelf bepalen, alles zelf doen. In mijn familie- en vriendenkring zijn er weinig ondernemers te vinden, dus ik moest echt alles zelf uitzoeken. Om jou een idee te geven van wat er allemaal komt kijken bij het starten van je eigen bedrijf, neem ik je graag mee op mijn reis van de afgelopen maanden en geef ik wat uitleg over welke stappen je allemaal moet ‘ondernemen’. (pun intended, haha)

Inschrijving bij de KVK van Hanneke Kregel

De knoop is doorgehakt: je wordt ondernemer!

Misschien is er iets gebeurd waardoor je nu zeker weet dat je ondernemer wilt worden, of misschien wist je het altijd al: jij bent geboren om te ondernemen. Geweldig dat je deze grote stap wilt zetten! Maar waar begin je eigenlijk?

Je kunt pas beginnen als je een idee hebt. Misschien heb je een heel praktijkgerichte opleiding gevolgd of al veel werkervaring opgedaan tijdens je studie. In dat geval is het vast duidelijk wat je als zelfstandige wilt gaan doen. Ik heb altijd al graag geschreven en heb dit ook vaak gedaan in mijn loopbaan, maar nooit in opdracht. Toch heb ik ervoor gekozen om als zelfstandige te beginnen als tekstschrijver. Een sprong in het diepe!

Als jij ook graag voor jezelf wilt beginnen, maar niet zo goed weet als wat, zijn er veel manieren om dit te onderzoeken. Zo zijn er verschillende websites waar je interessetesten kunt doen, zoals bijvoorbeeld 123test.com. Ook kun je geïnspireerd raken door het werk van anderen in bijvoorbeeld Facebookgroepen of op LinkedIn. Zelf heb ik drie A4’tjes gebruikt om woordspinnen te maken, verdeeld in wat ik kan, wat ik wil en wat ik vooral niet wil. Door van elke baan na te gaan wat ik er leuk en minder leuk aan vond, kreeg ik die A4’tjes in no time vol. Het zorgde voor veel zelfinzicht. Ga dus voor jezelf na waar je goed in bent en waar je interesses liggen. Kies niet simpelweg voor iets waar veel geld mee te verdienen valt, want dat zal je op de lange termijn niet gelukkig maken.

 

Een goede ondernemer begint met een goed ondernemingsplan

Geweldig, je hebt nu een idee en je wilt aan de slag. Zorg ervoor dat je alle ins en outs van je idee kent en deze op papier hebt staan in een ondernemingsplan. Het schrijven van een ondernemingsplan helpt je om helderheid te krijgen over de richting die je wilt opgaan. Bovendien is het later een nuttig naslagwerk wanneer je als startende ondernemer even niet meer weet wat te doen. Je moet flink wat tijd stoppen in zo’n plan, maar het is het meer dan waard. Hoewel een ondernemingsplan niet verplicht is bij het starten als zelfstandig ondernemer, willen banken het vaak wel zien als je financiering nodig hebt.

Wat staat er nou allemaal in een ondernemingsplan? Een hele hoop. Je kunt er een heel uitgebreid document van maken, maar gelukkig hoef je het wiel niet zelf uit te vinden. Er zijn online veel voorbeelden te vinden. Ik heb mijn eigen ondernemingsplan opgesteld met behulp van het template van de Rabobank. Ik neem je mee in de belangrijkste onderdelen van het plan:

 

Informatie over jezelf

Wat zijn jouw beweegredenen om te starten als ondernemer? Welke kwaliteiten zorgen ervoor dat je succesvol kunt zijn als ondernemer (en wat zijn je valkuilen)? Welke ambities heb je? Stel jezelf kritische vragen en neem de tijd om ze te beantwoorden. Dit zal je zelfkennis vergroten en je helpen om je bedrijf te positioneren op de markt.

 

Informatie over je bedrijf

Wat is precies je idee? Welk probleem los je hiermee op voor je (potentiële) klanten? In welke rechtsvorm ga je ondernemen? Veel startende ondernemers beginnen als zzp’er. Het is ook handig om een takenlijst op te stellen met alle activiteiten die je moet uitvoeren om van start te kunnen gaan. Verdeel deze in activiteiten die je al hebt uitgevoerd en activiteiten die je nog moet doen. Als je financiering moet aanvragen, wil de bank graag weten wat de huidige status is.

 

Informatie over de markt

Je wilt weten hoe de markt waar je je straks in gaat begeven eruitziet. Wie behoort tot je doelgroep en, niet onbelangrijk, wie is je concurrentie? Bronnen zoals de Kamer van Koophandel, het Centraal Bureau voor de Statistiek en de Bedrijvenmonitor kunnen je hierbij helpen. Stel ook een SWOT-analyse op, waarbij je je sterke en zwakke punten afweegt tegen de kansen en bedreigingen die zich kunnen voordoen.

 

Marketingplan

Als je een commerciële studie hebt gevolgd, ben je waarschijnlijk al bekend met de 5 P’s: Product, Prijs, Plaats, Promotie en Personeel. Denk na over elk van deze aspecten om invulling te geven aan je marketingplan. Welk product (of welke dienst) ga je met je bedrijf in de markt zetten en tegen welke prijs? Ben je gebonden aan een bepaalde locatie? Hoe ga je je product of dienst promoten? Moet je personeel aannemen of samenwerkingen aangaan? Dit onderdeel is essentieel en geeft richting aan al je toekomstige marketinginspanningen.

 

Financieel plan

Geld, dat willen we allemaal. Voordat je besluit om zelfstandig ondernemer te worden, is het belangrijk om in kaart te brengen hoeveel geld je moet verdienen om (comfortabel) te kunnen leven. Dit onderdeel van het ondernemingsplan kostte mij veel tijd, maar gaf me ook veel inzicht. Als je al je begrotingen op orde hebt, kun je gefundeerd je uurtarief vaststellen, bepalen hoeveel eigen vermogen je wilt inbrengen en heb je helder hoeveel geld je eventueel moet gaan lenen.

 

Algemene en juridische zaken

Voor veel ondernemers is dit het minst leuke onderdeel van het ondernemingsplan, dat geldt ook voor mij. Het gaat over regeltjes en situaties waar je liever niet in terechtkomt. In dit deel beschrijf je bijvoorbeeld of en hoe je vergunningen moet regelen, welke verzekeringen je wilt afsluiten en wat je beleid is met betrekking tot wanbetalers. En wat moet er eigenlijk in je algemene voorwaarden staan? Erg belangrijk, maar ik vond het toch ook wel taaie stof.

Bedrijfsnaam kiezen en registreren

Is je ondernemingsplan (bijna) af en ben je nog steeds enthousiast over je idee? Super, ik zou zeggen: ga ervoor! Maar onder welke naam? Het kiezen van mijn bedrijfsnaam Letterzinnig voelde een beetje hetzelfde als het kiezen van de naam van onze dochter: het is een identiteit voor de lange termijn, je kunt niet zomaar iets anders kiezen.

Ik raad je aan om in eerste instantie zelf te brainstormen over een geschikte bedrijfsnaam, dan blijf je namelijk het dichtst bij jezelf. Je kunt inspiratie opdoen door te zoeken naar bedrijfsnaamgenerators op internet. Houd tijdens het brainstormen ook de website van SIDN open. Hier kun je namelijk direct checken of een bepaalde domeinnaam nog beschikbaar is. Hoeveel toffe bedrijfsnamen ik wel niet had bedacht, die al lang en breed door een andere ondernemer óók waren bedacht…

Hanneke Kregel aan het ondernemen op haar laptop.

Ben je er over uit hoe je onderneming moet gaan heten? Top! Claim dan direct die domeinnaam (voordat een ander het doet) en maak een afspraak bij de Kamer van Koophandel om je inschrijving als zelfstandig ondernemer in orde te maken.

 

Ik ben (online) dus ik besta

Nadat je je domeinnaam hebt geclaimd, kun je direct aan de slag met het bouwen van een website. Zelf heb ik hiermee gewacht tot ná mijn inschrijving bij de Kamer van Koophandel, zodat ik alle kosten kon betalen met een zakelijke rekening – die kun je namelijk niet openen zonder KVK-nummer.

 

Website bouwen en vullen

Als je een beetje handig bent, kun je zelf een heel eind komen met het bouwen van een website. Een CMS als WordPress vind ik vrij gebruiksvriendelijk. Hoewel ik mijn website www.letterzinnig.nl in eigen beheer met mijn man heb gebouwd, moet je het zelf maken (en vullen!) van een website niet onderschatten. Tegenwoordig is je website je eerste visitekaartje: als die niet in orde is, wens ik je veel succes met de rest van je onderneming.

Niet alleen het technische gedeelte van een website is belangrijk, ook het vullen ervan met conversiegerichte teksten is key. Met mijn bedrijf Letterzinnig kan ik websiteteksten voor je schrijven, maar op mijn blog deel ik ook tips en adviezen waarmee je zelf aan de slag kunt. Je kunt er bijvoorbeeld vinden hoe je zelf een goede Over ons-pagina schrijft, een hele belangrijke pagina die op geen enkele website mag ontbreken.

 

Maak jezelf zichtbaar

In je marketingplan heb je hier natuurlijk al over nagedacht, maar het is nu echt tijd om aan de wereld te laten zien dat je bedrijf bestaat! Het kost veel tijd om op allerlei manieren van de daken te schreeuwen wat je doet. Een paar voorbeelden van wat je als zelfstandig ondernemer kunt doen aan je (online) zichtbaarheid:

  • Word lid van relevante Facebookgroepen. Afhankelijk van je aanbod kun je lid worden van verschillende groepen. Denk ook aan groepen die speciaal zijn opgezet voor ondernemers om andere ondernemers te helpen.
  • Maak profielen aan op verzamelwebsites. Als je bijvoorbeeld een hovenier bent, wil je waarschijnlijk te vinden zijn op Werkspot. Het aanmaken van een profiel kost best veel tijd en je wilt niet op één paard wedden, dus kies je voor meerdere verzamelsites. Zorg ervoor dat je elk profiel zo compleet mogelijk invult en zet ook in je agenda om eens in de zoveel tijd te checken of alles nog actueel is.
  • LinkedIn! Als er één plek is waar je als ondernemer moet zijn, dan is het LinkedIn wel. Wees actief met het delen van je eigen updates, maar reageer ook met regelmaat op berichten van anderen. Natuurlijk moet je ook niet vergeten nieuwe connecties toe te voegen na een samenwerking of netwerkevent.

 

Administratie en boekhouding: met je neus in de cijfers

Een magisch getal voor startende ondernemers is 1225. Dit is het minimum aantal uren per jaar dat je in je onderneming moet werken om mogelijk gebruik te kunnen maken van belastingvoordelen. Of je aan dit zogenaamde urencriterium voldoet, moet je kunnen aantonen. Het is daarom belangrijk om vanaf het prille begin al je uren bij te houden. Dit kun je doen in een Excel-bestand, maar er zijn ook boekhoudprogramma’s die hiervoor modules aanbieden, zoals e-boekhouden.

Speaking of which: boekhouden. Persoonlijk vind ik het heel interessant en plan ik het met liefde elke week in, maar voor veel ondernemers is het een noodzakelijk kwaad waar ze niet op zitten te wachten. Mijn advies: zorg ervoor dat je je administratie goed op orde hebt én houdt, of huur er iemand voor in. Het is belangrijk om al je facturen goed in je administratie te boeken, want je kan een hoop geld laten liggen als je dat niet goed doet.

 

Tijd voor acquisitie. Kom maar op met die klanten!

Nu ben je al een heel eind: de basis van je bedrijf staat en het is tijd om aan de slag te gaan met ‘echt werken’. Maar eh, die klanten, waar zijn die eigenlijk?

Het kan in het begin flink tegenvallen als je denkt dat klanten je vanzelf wel zullen vinden. Het vergt geduld en doorzettingsvermogen om resultaten te behalen met SEO; je zult niet meteen bovenaan in Google verschijnen. Ook mond-tot-mondreclame zal nog niet veel opleveren als je nog maar weinig klanten hebt gehad. Maar waar begin je dan wel?

Zorg ervoor dat je zichtbaar bent, ook persoonlijk. Doe mee aan netwerkevents (als je dit spannend vindt, kan het ook digitaal), bel een interessante potentiële klant eens op en wees niet bang om fouten te maken. Ja, je leest het goed: maak fouten. Van falen leer je veel en zo kun je de volgende keer beter worden. Dit leerproces is waardevoller dan wat dan ook.

 

In de wieg gelegd voor het ondernemerschap?

Wat denk je, is het ondernemerschap iets voor jou? Hoeveel artikelen je ook leest, testjes je ook invult en verhalen je ook hoort: ik denk dat je pas echt antwoord kunt geven op die vraag als je het hebt geprobeerd. Je hoeft niet direct met een miljoen aan startkapitaal te beginnen; begin juist klein om te ontdekken of ondernemen iets voor jou is. En ja, je zult fouten maken, maar dat geeft niet. Daar groei je van. En groeien, daar wordt iedereen een leuker mens van.

 

Deze gastblog is geschreven door Hanneke Kregel, tekstschrijver en eigenaar van tekstbureau Letterzinnig in Assen.

 

Deze blog bevat affiliate links.