In dit interview spreek ik met Fleur. Na haar bachelorstudie Communicatie- en Informatiewetenschappen nam ze een tussenjaar waarin ze begon met ondernemen. Door het volgen van een master veranderde ze haar bedrijf echter compleet. In dit interview vertelt ze over het beginnen met ondernemen, het verder specialiseren door het volgen van een masterstudie, het veranderen van het aanbod van haar bedrijf en haar doelen voor de toekomst.
Wat heb je gestudeerd?
Als bachelor heb ik Communicatie- en Informatiewetenschappen gestudeerd aan de Universiteit Utrecht. Eigenlijk had ik altijd al in mijn hoofd dat ik communicatie wilde studeren. Waar dat vandaan komt, weet ik eigenlijk ook niet. Ik had gewoon bedacht dat ik dat interessant vond. Ik vond schrijven wel altijd al leuk om te doen, dus misschien dat het daar vandaan kwam.
Na mijn bachelor dacht ik dat ik weer aan de Universiteit Utrecht zou gaan studeren, de master Communicatie en Organisatie, maar last-minute ben ik toen toch afgehaakt. Ik was gelukkig nog net op tijd met uitschrijven, maar dit betekende wel dat ik ook geen tijd meer had om me nog voor een nieuwe studie in te schrijven. Toen heb ik dus verplicht een tussenjaar gehad. In dat tussenjaar heb ik mijn eigen bedrijf opgezet, omdat ik opeens een gat had. Ik wist niet goed wat ik toen moest doen, dus toen ben ik gewoon gaan proberen voor mezelf te werken.
Eigenlijk denk ik dat ik ergens altijd al wel heb geweten dat ik die master niet wilde doen. In mijn hoofd was het wel een goed idee, omdat de master goed aansloot op de bachelor. Het was ook een master met aan het einde een stage, dus ik had al helemaal bedacht dat ik dan na die stage misschien bij dat bedrijf kon blijven werken. Dat leek voor mij de perfecte weg, ‘zoals het zou moeten gaan’. Daar hield ik heel erg aan vast in mijn hoofd. Maar ik voelde in mijn lijf dat ik de verkeerde keuze aan het maken was. Hoe dichter ik namelijk bij die studie kwam, hoe meer ik een soort in paniek raakte. En ik kon ook niet echt de vinger erop leggen waarom dat dan zo was.
Achteraf snap ik dus wel waarom die studie niks voor mij was, want ik ben eigenlijk heel creatief. Ik vind het bijvoorbeeld ook heel leuk om te tekenen en te schilderen. Die opleiding waar ik me voor had ingeschreven was alleen helemaal niet creatief, maar was meer gericht op het oplossen van communicatieproblemen binnen organisaties. Dat is helemaal niet wat mij ligt en wat ik leuk vind. Tijdens die zomervakantie tussen de bachelor en de master had ik weer ruimte om na te denken en toen bedacht ik me dus ook dat ik het veel leuker vind om bezig te zijn met marketing en contentmarketing. In die vakantie had ik ook een cursus gevolgd over contentmarketing. Ik denk dat dat mij ook wel heeft laten inzien dat er nog meer is dan alleen communicatieproblemen oplossen.
Je bent dus in je tussenjaar je eigen bedrijf begonnen. Wist je al meteen wat je wilde doen?
Nee, helemaal niet. Als je nu ook kijkt naar waarmee ik ben gestart en wat ik nu doe, dan is dat helemaal niet meer te vergelijken. Het is een compleet andere opzet en een ander bedrijf, alleen ik ben er nog. Mijn bedrijf begon op het begin ook meer als een soort hobby. Ik vond Instagram altijd al een heel interessant platform. Ik heb ook heel veel accounts gehad waarin ik foto’s bewerkte of over beautyproducten, gewoon om te kijken hoe het in elkaar zat.
Op een gegeven moment had ik een tekenaccount en langzaamaan is dat steeds meer een persoonlijke blog geworden. Toen ging ik daarvoor ook stukjes schrijven, dus daar kwam ook weer dat schrijven in terug wat ik leuk vond. Met dat account leek het me ook een leuk idee om ‘influencer’ te worden, maar dat had ik echt zwaar onderschat. Het kost heel veel tijd en het is hartstikke lastig om op een leuke manier een product te promoten zonder het geforceerd of nep over te laten komen. Maar toch vond ik het wel leuk om te doen, dus daarmee had ik wel een aantal samenwerkingen met bedrijven geregeld.
Maar ik vond social media dus heel leuk en ik had er dus al wat ervaring mee. Daar bovenop had ik dus ook nog die contentmarketingcursus gedaan. Dus toen had ik bedacht om diensten te gaan aanbieden in die richting. Ik had een paar pakketten bedacht waarmee ik mensen hun social media kon gaan beheren. Mijn eerste opdracht was het beheren van de interactie met klanten voor dat bedrijf. Door de tijd heen is het aanbod van mijn bedrijf Fleurien helemaal veranderd: eerst naar puur social media, daarna naar contentmarketing en toen naar schrijven en copywriten.
Hoe is die verandering in aanbod zo gekomen?
Op een gegeven moment moest ik in mijn tussenjaar toch gaan kijken wat voor studie ik dan wilde doen. Eerst heb ik gekeken naar Journalistiek in Rotterdam, omdat ik toch wat wilde doen met schrijven. Ook omdat ik uit die persoonlijke blog merkte dat ik schrijven gewoon heel erg tof vond. Het enige probleem met journalistiek was dan dat ik het nieuws niet zo interessant vind. Dat was dus toch niet zo’n handige keuze voor mij.
Toen ben ik op zoek gegaan naar een opleiding die echt puur gericht is op schrijven en kwam ik uit bij de VU in Amsterdam. Deze opleiding leek me ook leuk met het oog op mijn bedrijf, zodat ik meer de focus op schrijven kon gaan leggen. Eigenlijk was het een beetje een wisselwerking. Door mijn bedrijf kwam ik erachter dat ik schrijven leuk vind, maar door de zoektocht naar een studie werd ik er ook steeds enthousiaster over.
Heb je veel aan je masterstudie gehad?
Ja, ik heb er heel veel aan gehad. Aan de andere kant zou ik het nooit meer doen. Die studie heeft me namelijk zo veel stress opgeleverd. Maar aan de andere had ik het echt niet willen missen. Ik heb tijdens mijn bachelor altijd heel erg het gevoel gehad dat ik heel veel geleerd had, maar dat ik nog niks ermee kon. Dat is natuurlijk niet zo, maar omdat je geen specialisatie hebt, blijft het zo breed. Met de master Schrijven heb ik wel echt de focus gekregen waar ik toen al zo naar op zoek was. Ik vond het heel fijn om puur en alleen bezig te zijn met schrijven.
Als ik nu voor klanten aan het schrijven ben, gebruik ik nog steeds veel van de theorie die ik bij de master geleerd heb. Ik had bijvoorbeeld een vak, genaamd Tutorial Tekstschrijven, waarbij we modellen geleerd hebben die je leren hoe een tekst in elkaar hoort te zitten. Ik merk dat dit soort vakken me wel echt het stukje theorie hebben gegeven die me het gevoel geven dat ik weet wat ik aan het doen ben.
Wist je na je master zeker dat je fulltime wilde gaan ondernemen?
Niet helemaal. Ik had in eerste instantie sowieso de ambitie om tijdens mijn masterstudie mijn bedrijf er nog naast te blijven doen. Maar na het eerste blok kwam ik erachter dat dat gewoon niet ging werken. Ik werkte me helemaal uit de naad voor mijn studie, dus ik kwam gewoon niet meer aan slaap toe als ik op dat tempo door zou gaan. Toen heb ik mijn bedrijf dus een beetje neergelegd, dus dan zakt het aantal klanten en opdrachtgevers ook wel in.
Toen ik klaar was met studeren, had ik dus wel het gevoel dat ik weer bijna vanaf nul moest beginnen. Ook omdat ik schrijven als nieuwe focus had gekozen. Om die reden heb ik mezelf helemaal opnieuw gepositioneerd als copywriter, wel met nog een klein stukje contentmarketing erbij. Dit voelde voor mij wel echt als een nieuwe start. Ik wilde proberen of het ging lukken en had mezelf een jaar gegeven om te kijken of ik het überhaupt leuk vond. Als nou na een jaar bleek van niet, dan zou ik er weer mee stoppen. Ik wist het dus zeker niet helemaal zeker, of ik fulltime wilde gaan ondernemen. Het was een probeersel, maar ik ging er wel vol voor.
Had je dan een hele tactiek bedacht hoe je weer klanten kon vinden?
In mijn tussenjaar had ik natuurlijk wel al een netwerk opgebouwd. En daarnaast ben ik vooral gaan inzetten op contentmarketing. Ook omdat ik daar zelf voor pleit en tegen mensen zeg dat ik ze daarmee kan helpen. Dus dat is voor mij ook vooral de manier geweest waarop ik weer in contact wilde komen met mensen. Ik ben dus weer gaan inzetten op Instagram en LinkedIn en begonnen met bloggen. Ik heb dus vooral via de online kanalen laten weten dat ik weer aan het werk was. Het balletje begint dan uiteindelijk vanzelf weer te rollen. De eerste opdrachten kwamen weer uit mijn eigen netwerk en via via krijg je dan steeds meer opdrachten.
Je ‘jaar om te proberen’ is voorbij, hoe is het gegaan?
Ja, het jaar is voorbij. Dus het was een geslaagd experiment. Ik heb in het begin natuurlijk niet in een keer zo veel klanten gekregen dat ik meteen fulltime aan de slag kon. Wat er daarbij ook nog tussendoor is gekomen, is het na mijn studie mentaal niet meer helemaal goed ging. Tijdens die master heb ik me helemaal uit de naad gewerkt en dan val je natuurlijk in een soort gat omdat de druk wegvalt. Daar kon ik even niet mee omgaan, dus toen kwamen er wat mentale dingen boven die ik genegeerd had tijdens mijn studiejaar. Dus eerst heb ik daar ook veel tijd aan besteed.
Achteraf is dat wel een mooie wisselwerking geweest. Zo kon ik mijn bedrijf weer rustig opbouwen en tegen de tijd dat het mentaal beter ging, had ik inmiddels weer contacten en meer opdrachten. Dat is dus geleidelijk weer mooi in elkaar overgelopen. En dat maakt ondernemen ook zo fijn. Je kunt zelf ruimte creëren als dat nodig is.
Heb je nog doelen met je bedrijf voor de toekomst?
Ik ben voor nu wel heel content met hoe het gaat. Een van mijn doelen afgelopen jaar en ook nu is dat ik merkte dat ik het fijn vind om vast samen te werken met een aantal mensen. Want over het algemeen krijg ik nu vaak opdrachten om webteksten te schrijven. Dan schrijf je het en dan is het weer klaar. Het kan natuurlijk wel dat die mensen later terugkomen voor iets, maar je hebt meestal niet nog regelmatig contact. Als je alleen werkt heb je verder ook geen collega’s, dus dat kan soms niet zo gezellig zijn.
Nu werk ik bijvoorbeeld samen met een webdesigner en dan doen we vaak klussen samen. Dat maakt het ook een stuk leuker vanuit het persoonlijke en bedrijfsmatige aspect. Het voelt dan toch alsof je een collega op afstand hebt. Ik heb dus wel gemerkt dat ik dat ook heel erg tof vind. Daarom streef ik nu toch wel meer naar opdrachten die voor de lange termijn zijn, die geregeld terugkomen of waarbij ik meer met iemand samenwerk. Dit wil ik voor de gezelligheid, maar ook om een constantere stroom aan inkomsten te creëren. Het geeft iets meer zekerheid in het ondernemen.
Reacties
Nog geen reacties geplaatst op dit bericht. Wees de eerste!
Laat een reactie achter